Sukan SEA Laos

on Sabtu, 19 Disember 2009

Salam semua,
Selamat pagi Sabtu.. di saat ini, aku keseorangan melayari internet free di sebuah universiti di Malaysia.. Kenapa? Cik suami ku sedang berada di dalam bilik untuk seminar.. tak pe la, untuk sebuah ilmu (penjodoh bilangan yang tak tepat.. kanak2, jgn tiru...).. Idea kurang, tapi bosan.. so, ku karangkan sedikit perkara untuk semua..


kredit gambar: http://www.laoseagames2009.com

Baru-baru ni, Sukan SEA Laos berlangsung (of course la kat Laos kan..). Ada sukan yang diharapkan emas, tidak kesampaian, ada juga yang tidak diletakkan harapan, membawa sejuta harapan & kenangan buat Malaysia. Badminton contohnya, dikatakan antara sukan yang digeruni di peringkat antarabangsa.. Tapi, tanpa pemain perseorangan utama dunia, harapan emas tinggal kenangan. Tanpa kelibat Datuk Lee Chong Wei, punah harapan Malaysia membawa pulang emas untuk pasukan badminton lelaki Malaysia. Begitu pun, pasukan wanita berjaya mengubat hati dengan membawa pulang emas. kenapa begini? Keadaan yang terjadi menunjukkan bahawa Malaysia ketandusan pemain badminton lelaki baik perseorangan mahu pun bergu.Hanya Lee Chong Wei mampu berada di kelompok konsisten, yang lain - sukar diramal. Kadang-kadang menang dengan lawan yang hebat, ada kalanya, kalah dengan pemain tidak ternama. Siapa yang bakal membawa Malaysia di peringkat atas andai kata Chong Wei tidak lagi berkhidmat untuk Malaysia. Bersara atau kecederaan mungkin...?? Mungkin Malaysia perlu mencari bakat muda lebih banyak, untuk dijadikan pemain pelapis untuk negara.Anak Misbun Sidek antara yang perlu diberi perhatian. mereka perlu dilatih mental & fizikal, supaya dapat menjadi pemain yang kental.

Pasukan bola sepak negara juga memberi impak kepada seluruh warga Malaysia. Jenuh diumpat & dikeji kerana kegagalan meraih sebarang tempat mahu pun pingat, kali ini pasukan bola berjaya membuka mata mata rakyat Malaysia. Di corong radio mahu pun televisyen, masih berkumandang berita kejayaan hingga ke hari ini. Setelah 20 tahun tidak meraih pingat emas, akhirnya Khamis lalu membuktikan Malaysia berjaya membawa pulang pingat emas untuk acara kegemaran ramai itu. di dalam pertandingan akhir bola sepak, Malaysia melawan Vietnam. Bermula dengan agak berhati-hati dan lebih kepada bertahan di separuh masa pertama, kita ternanti-nanti aksi menarik dari pemain. Nyata, kedua-dua pasukan bertahan tanpa jaringan hingga wisel penamat separuh masa pertama dibunyikan. Separuh masa kedua menyaksikan pasukan negara lebih banyak menyerang. Ternyata, peluang yang hadir dengan penjaga gol vietnam yang cedera dimanfaatkan sepenuhnya. Walau pun tendangan Safiq terkena pemain Vietnam, namun kejayaan tetap kejayaan. Kedudukan kekal 1-0 hingga wisel penamat dibunyikan. Keseluruhan game di separuh masa kedua adalah memuaskan. Ternyata pertahan negara kental, walau pun banyak cubaan gol dilakukan.. Juga dapat dilihat walaupun berkali-kali jatuh, pemain terus bangun meneruskan permainan. Ini sesuatu yang sebelum ini sukar kita saksikan. Tahniah buat semua pemain. Namun, taktik biasa, iaitu melambat-lambatkan permainan ternyata dikesan sehinggakan penjaga gol dihadiahkan kad kuning.. Sememangnya itulah corak permainan kebanyakan pasukan apabila hampir disahkan menang di saat-saat akhir.

Semoga dengan kekalahan & kemenangan setiap pasukan membawa seribu erti buat negara. Moga kekalahan yang diperoleh dapat digunakan sebagai panduan agar di masa hadapan dapat menjulang kejayaan. Juga semoga kejayaan yang dijulang akan menjadi titik permulaan agar kejayaan demi kejayaan dapat dinikmati berulang-ulang kali. Jangan mudah lupa diri dengan kejayaan yang baru dikecapi, sehinggakan memakan diri. Jadikan kejayaan sebagai perangsang untuk kita lebih bersemangat & terus konsisten..

Tahniah buat semua pemain Malaysia sama ada anda menang atau kalah. Sesungguhnya, anda tetap pejuang untuk negara. Sehingga berjumpa lagi.. InsyaAllah..


Ranking: 5

{ 0 Komen... read them below or add one }

Catat Ulasan

Tinggalkan jejak. Nanti kita jenguk awak..

 
© LIFE IS BEAUTIFUL | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO