malaysia belum bebas H1N1..

on Jumaat, 5 Jun 2009

Semalam, Kementerian Kesihatan mengesahkan bahawa terdapat tiga kes mengenai Influenza A (H1N1) menjadikan lima kes setakat ini. Ketiga-tiga kes baru ini berpunca dari luar negara. Seorang merupakan pelajar yang baru balik dari AS, manakala 2 org lagi, adalah pelancong dari Jerman yang singgah ke Singapura sebelum ke Malaysia. Mereka disahkan menghidapi H1N1 setelah mengalami demam.

Sebelum ini negara dikejutkan dengan 2 kes yang juga melibatkan pelajar di AS. Namun, kesemua pesakit dilaporkan stabil.

Kesemua pesakit yang disahkan merupakan pelajar/pelancong dari luar negara. Saya merasakan sepatutnya pelancong/pelajar ini perlu memberi ruang agar memastikan diri mereka bebas dari influenza ini sebelum pulang/datang ke Malaysia. Kementerian Kesihatan juga mengharapkan agar ditangguhkan dulu kepulangan/kedatangan mereka yang dari negara-negara yang terlibat dengan influenza ini.

Namun, ini semua sudah ditakdirkan. Siapa sangka diri akan mengalami demam disebabkan oleh penularan influenza ini.. Jadi sama-samalah kita mengambil langkah pencegahan sebelum semuanya terlambat. Jadi jika anda di luar sana mengalami simptom2 yang dihebahkan, jangan takut ke klinik, kerana langkah awal mampu menyelamatkan anda , keluarga dan orang ramai. Juga kepada krew-krew serta penumpang bagi pesawat yang terlibat, diharapkan kerjasama semua bagi benar2 memastikan negara kita bebas Influenza A (H1N1) ini.

InsyaAllah, kita jumpa lagi..
Ranking: 5

{ 0 Komen... read them below or add one }

Catat Ulasan

Tinggalkan jejak. Nanti kita jenguk awak..

 
© LIFE IS BEAUTIFUL | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO