Pelangsing Badan

on Jumaat, 12 Ogos 2011

Assalamualaikum,

Kadang-kadang rasa cemburu kan tengok ada orang yang kurus dan sli jer walaupun anak dah ramai. Beberapa tahun lepas semasa ke Korea, kebanyakan orang Korea ni kurus-kurus je, walau pun dah pangkat makcik.. Tengokla cerita Korea kalau tak percaya..


Kata mereka, satu amalan yang mereka buat ialah makan kimchi, sayur yang diperap bersama cili. Pernah gak try, ok la.. Boleh tahan pedasnya. Pedas itulah yang menjadi amalan setiap hari bagi mereka yang dipercayai mampu mengekalkan bentuk tubuh yang kurus. Mari kita tengok fakta cili sebagai pelangsing badan..


  • Cili selain membuat kita berselera makan (betul tu), ia juga terdapat kandungan capsaicin yang membuatkan cili itu pedas. Bahan ini dikatakan mampu melangsingkan badan.
  • Capsaicin mampu meningkatkan kadar metabolisme badan sehingga 30% selama beberapa jam setelah makan. Ini membantu pembakaran kalori yang lebih cepat dan mampu menguruangkan berat badan
  • Capsaicin juga membuatkan otak memberi maklumat supaya hormon endorphin dikeluarkan, timbul ras apuas dan senang sehingga tidak lagi mahu menambah makanan. (Tapi kalau orang suka makan pedas, lagi bertambah nasi rasanya...)
  • Disarankan memakan lima kali sehari makanan berunsur pedas. Ini bagi mempertahankan kadar metabolisme badan.
  • Bagi yang tidak gemar atau tidak makan makanan pedas, boleh cuba sedikit demi sedikit atau ambil makanan yang kurang pedas. Lama kelamaan badan akan terbiasa dan makan pedas menjadi satu amalan..
Jadi, agak-agaknya menjadi tak kalau selalu makan pedas ni? Tapi berhati-hati supaya perut tidak terkejut dan ada kesan lain pula. Mulakan dengan perlahan-lahan.. Sikit sikit, lama-lama jadi bukit, betul kan? Selamat mencuba.
Ranking: 5

{ 2 Komen... read them below or add one }

  1. walaupun sy tak kurus. sy rasa ade logiknya..


    ade sekali tu, asik makan nasi berulam cili api. berat turun 5kg..dr 68..pelik bin ajaib sedangkan memang x diet pon masa tu

    BalasPadam
  2. RRZ: jgn terbalik sudah, sbb suka makan cili, lagi byk makan.. hehee

    BalasPadam

Tinggalkan jejak. Nanti kita jenguk awak..

 
© LIFE IS BEAUTIFUL | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO