selsema khinzir

on Khamis, 30 April 2009

Umumnya mengetahui dunia sekarang dilanda satu lagi penyakit yang tiba-tiba meletus. Dahulu jika penyakit selsema ini datangnya dari burung, namun kali ini selsema ini dikatakan berpunca dari khinzir (atau ba.. - tak sampai hati nak tulis..)

Setakat entry ini dikarang, sebanyak 103 kematian telah dicatatkan di Mexico. Malaysia masih bebas dengan wabak ini, namun langkah berjaga-jaga perlu diambil.
Selsema khinzir (H1N1) pernah dikatakan diramal berlaku pada 1976. Influenza ini dikatakan satu ramalan kerana kerajaan Amerika Syarikat pernah meramal pada 1976 mengenai pandemik ini, namun ia dikatakan tidak wujud. Pada 1976, tentera-tentera AS di Fort Dix, New Jersey didapati sakit akibat satu bentuk selsema khinzir yang luar biasa. Pegawai-pegawai memberikan suntikan vaksin kepada 49 juta rakyat AS tetapi pandemik itu tidak berlaku. Sehingga kini, Mengapa dan bagaimana pandemik itu berhenti dengan sendirinya, masih tidak diketahui.

Lagi info mengenai selsema khinzir; apakah itu selsema khinzir, bagaimana dijangkiti & lain-lain, sila lawati:
http://www.cdc.gov/swineflu/swineflu_you.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Swine_flu
Tag : ,

F1@bahrain..

on Rabu, 29 April 2009

F1 at Bahrain just finished last Sunday. The results are as follows:

RESULT - Bahrain
  1. Jenson Button 1:31:48.182
  2. Sebastian Vettel + 7.1 secs
  3. Jarno Trulli + 9.1 secs
DRIVER STANDINGS
  1. Jenson Button 31
  2. Rubens Barrichello 19
  3. Sebastian Vettel 18
  4. Jarno Trulli 14.5
  5. Timo Glock 12
  6. Mark Webber 9.5
  7. Lewis Hamilton 9
  8. Fernando Alonso 5
  9. Nick Heidfeld 4
  10. Heikki Kovalainen 4
CONSTRUCTOR STANDINGS
  1. Brawn-Mercedes 50
  2. RBR-Renault 27.5
  3. Toyota 26.5
  4. McLaren-Mercedes 13
  5. Renault 5
  6. BMW Sauber 4
  7. STR-Ferrari 4
  8. Williams-Toyota 3.5
  9. Ferrari 3
Tag :

gurindam jiwa

Tika ku putus harapan, kau ke hadapan,
Tika ku jatuh tersungkur, kau bangunkan,
Kau beri ku kekuatan bila tertekan,
Kau dengarkan apa sahaja yang ku khabarkan.

Andainya kau tiada ku kan parah,
Tiada kawalan, hilang arah,
Jatuh tersungkur, hancur rebah,
Dengan kehadiranmu, hidupku jadi cerah.

Oh Tuhan, bantulah hambaMu,
Berikanlah ku restu,
Menemaniku dengan hidayahMu,
Sesungguhnya diriku kerdil disisiMu.

Terimalah cintaku,
KepadaMu yang satu,
Tanda syukur diriku terhadapMu,
Atas kurniaanMu sejak dari dulu

Ku mohon padaMu,
Saat ku pejamkan mataku,
Aku kan tenang disampingmu
Yang sentiasa menemaniku
Kan ku ikhtiarkan yang terbaik untukmu...

Tag :

penyusuan susu ibu - untuk wanita bekerja

on Selasa, 28 April 2009

Setelah tamat tempoh berpantang, ibu-ibu yang bekerja pasti berasa runsing apabila memikirkan bayi kecil yang terpaksa ditinggalkan. Pilihan sama ada untuk menghantar ke taska/nursery/pengasuh menjadi satu isu yang mungkin telah ditangani. Isu untuk memastikan bayi anda terus mendapat bekalan susu ibu adalah satu isu lain yang sangat penting. Peluang untuk menyusukan bayi sehingga 2 tahun tidak patut dilepaskan untuk ibu-ibu terutamanya yang bekerja. Latihan memerah susu sepatutnya dimulakan seawal 2 minggu selepas bersalin.. Namun ia boleh dilakukan lebih awal mengikut keselesaan ibu-ibu.
Umum mengetahui susu ibu adalah makanan terbaik untuk bayi di bawah 6 bulan. Dalam masa ini juga pastikan bayi anda hanya minum susu ibunya. Tiada makanan pejal atau susu formula yang diberikan bagi memastikan bayi anda terus mendapat khasiat yang sebaiknya untuk tumbesaran. Bagi yang bekerja, isu untuk menyusukan bayi anda tentu menjadi sesuatu yang merunsingkan. Tapi, jika anda tekah bersedia dari segi mental dan info, tentu masalah ini bukanlah sesuatu yang besar.

Info selanjutnya mengenai penyusuan susu untuk ibu bekerja.

PANDUAN MENYIMPAN SUSU PERAHAN

1. Bekas menyimpan susu mestilah bersih dan steril.
2. Simpan di dalam peti sejuk.
3. Simpan kuantiti yang mencukupi dalam satu bekas untuk sekali penyusuan.
4. Labelkan bekas dengan tarikh dan masa mula memerah.
5. Jika susu dibekukan, tinggalkan sedikit ruang udara.
6. Gunakan susu yang lama terlebih dahulu.

CARA MENYIMPAN SUSU PERAHAN

1. Pastikan susu ibu yang bari diperah segera disimpan dalam peti sejuk atau bekas berisi ais. Susu ini boleh digunakan dalam tempoh masa 24-48 jam.
2. Jika tiada peti sejuk atau bekas berisi ais, simpan susu perahan di tempat sejuk sehingga 8 jam.
3. Jangan dicampur susu yang baru diperah dengan susu perahan yang telah disimpan.

TEMPAT PENYIMPANAN

1. Suhu bilik - (suhu 25-37 deg C) -- 4 jam
2. Peti sejuk 2 pintu - (rak atas 2-4 deg C) -- 3-5 hari. Lebih 5 hari, masuk 'freezer'
3. Peti sejuk 2 pintu - (bahagian beku -20 deg C) -- 3 bulan
4. Peti sejuk - (deep freezer -20 deg C) -- 6 bulan

MENGGUNAKAN SUSU PERAHAN

* Letakkan susu beku di bahagian rak bawah peti sejuk semalaman.
* Rendamkan bekas yang berisi susu di dalam air suam
* JANGAN panaskan dalam ketuhar gelombang mikro, atas dapur dan air panas yang baru masak.
* JANGAN bekukan semula susu yang telah dicairkan
* Susu yang telah dicairkan dan dipanaskan dengan air suam, bakinya boleh guna selama 24 jam

CARA MEMBERI SUSU PERAHAN MENGGUNAKAN CAWAN

* Dudukkan bayi di atas peha
* Letakkan cawan kecil berisi susu perahan pada bibir bawah bayi dan condongkan sedikit
* Pegang cawan dan biarkan bayi menghirup sendiri
* Bayi akan berhenti sendiri apabila kenyang..
Tag :

naik gaji

on Jumaat, 24 April 2009

Salam. ehem..ehem..tima kasih kepada semua yang mengunjungi blog yang tak seberapa nih..sibuk sikit la hari ni..banyak keje nak dibuat..sambil menyelam minum air nih..sambil keje, sambil buat blog..iskh..iskh..pe nak jadik ni..
Kerja kt UPM pun dah habis.. Banyak dapat ayam..lau ikutkan hati nak jer aku pos2kan ayam tu kat family di kampung, tapi apakan daya..mesti berulat dulu baru sampai.. tak leh le gitu kan.. So, berakhir satu episod keje di tempat orang.. Banyak bende berlaku. Tak pe la, semua itu ujian & cabaran dari Allah.
This morning, de meeting dengan bos..Berita baik katanya..Berita baik tu, die kate bos besar nak naikkan gaji..ye ke????? syok nih..Alhamdulillah di sebalik kegawatan ekonomi, Allah masih menolong hambaNya yang kerdil ini. Tapi not very sure bila, tapi berita tu dah cukup mengembirakan hati ni.. Terima kasih Ya Allah..atas kurniaan rezeki Mu..thanks to my bos also..Kepada suamiku, terima kasih kerana bersama-sama menyokong keputusan yang kita ambil...Alhamdulillah, TQ Allah..
Tag :

jika ibu boleh memilih

on Khamis, 23 April 2009

Anakku,
Jika ibu boleh memilih,
Apakah ibu berbadan langsing atau berbadan besar kerana mengandungkanmu,
Maka ibu akan memilih mengandungkanmu,
Kerana dalam mengandungkanmu ibu merasakan keajaiban dan kebesaran Allah.

Sembilan bulan nak, engkau hidup dalam perut ibu,
Engkau ikut ke mana pun ibu pergi
Engkau ikut merasakan ketika jantung ibu berdetak kerana kebahagiaan,
Engkau menendang rahim ibu ketika engkau merasa tidak nyaman,
Kerana ibu kecewa dan beruraian air mata

Anakku,
Jika ibu boleh memilih,
Apakah ibu harus operasi caesar atau ibu harus berjuang melahirkanmu,
Maka ibu memilih berjuang melahirkanmu,
Kerana menunggu dari jam ke jam, minit ke minit kelahiranmu,
Adalah seperti menunggu antrian memasuki salah satu pintu Syurga
Kerana kedahsyatan perjuanganmu untuk mencari jalan keluar ke dunia
Sangat ibu rasakan
Dan saat itulah kebesaran Allah menyelimuti kita berdua
Malaikat tersenyum di antara peluh dan erangan rasa sakit,
Yang tak pernah bisa ibu ceritakan kepada sesiapa pun

Dan ketika engkau hadir, tangisanmu memecah dunia,
Saat itulah.. saat paling membahagiakan,
Segala sakit & derita sirna melihat dirimu yang merah
Mendengarkan ayahmu mengumandangkan azan,
Kalimat syahadat kebesaran Allah dan penetapan hati tentang junjungan kita,
Rasulullah di telinga kecilmu

Anakku,
Jika ibu boleh memilih,
Apakah ibu berdada indah, atau harus bangun di tengah malam untuk menyusuimu,
Maka ibu memilih menyusuimu,
Kerana dengan menyusuimu ibu telah membekali hidupmu dengan titisan-titisan dan tegukan-tegukan yang sangat berharga
Merasakan kehangatan bibir dan badanmu di dada ibu dalam ngantuk ibu,
Adalah sebuah rasa luar biasa yang orang lain tidak bisa rasakan

Anakku,
Bila ibu boleh memilih duduk berlama-lama di ruang rapat
Atau duduk di lantai menemanimu menempelkan puzzle
Maka ibu memilih bermain puzzle denganmu

Tetapi anakku,
Hidup memang pilihan
Jika dengan pilihan ibu,
Engkau merasa sepi dan merana
Maka maafkanlah nak,
Maafkan ibu.. maafkan ibu
Percayalah nak, ibu sedang menyempurnakan puzzle kehidupan kita,
Agar tidak ada satu keping pun bahagian puzzle kehidupan kita yang hilang
Percayalah nak
Sepi dan ranamu adalah sebahagian duka ibu
Percayalah nak,
Engkau adalah selalu menjadi belahan nyawa ibu

Dititip dan di'edit' dari Puisi Hati Ratih Sanggarwati
Tag : ,

renungan setiap hari - hargailah keluarga anda

on Rabu, 22 April 2009

Mulianya seorang isteri di sisi Allah,
dan betapa berharganya wanita yang bergelar isteri ini pada keluarga, suami dan anak-anak,
Rugi dan binasalah suami-suami yang tidak menghargai isteri mereka, kerana isteri inilah yang akan membantu mereka di akhirat kelak,
Biarlah seburuk mana pun isteri anda, sayangilah mereka.

Beruntungnya seorang wanita yang mempunyai rahim ini, ialah kerana dia bekerja dengan Allah - jadi 'kilang' manusia,
Tiap-tiap bulan dia diberi cuti bergaji penuh, 7 hingga 15 hari sebulan, bila tiba masanya, dia tak wajib solat, tetapi Allah tetap anggap di waktu itu solat terbaik daripadanya.

Cuti bersalin juga antara 60 hari,
Selepas itu, susukanlah anak, jangan takut 'kendur' atau menggelebeh pulak..
Si suami pulak jangan merebut dengan anak..

Cuti ini bukan cuti suka hati, tapi cuti yang Allah beri, sebab dia bekerja dengan Allah, tapi bila dah habis cuti tu, layanlah suami, 'offer' lah pada suami,
Nabi bersabda: berjimak dengan isteri itu pahala, jangan buat tak tahu saja, jangan buat alasan itu dan ini, ingat itu si isteri ye..
Kata nak pahala lebih

Orang lelaki tak ada cuti solat, solat wajib baginya sejak dia baligh hingga ke akhir nyawanya.

Satu lagi berita baik untuk si isteri,
Sepanjang dia mengandung, Allah sentiasa mengampunkan dosanya
Lahir sahaja bayi, seluruh dosanya habis
Inilah nikmat Allah kurniakan pada wanita, jadi kenapa perlu takut untuk beranak?

Marilah kita pegang kepada tali Allah,
Seandainya wanita itu mati sewaktu bersalin, itu dianggap mati syahid, Allah izinkan terus masuk Syurga
Untuk orang bukan Islam, dia tak dapat masuk Syurga, tapi Allah beri kelonggaran seksa kubur
Untuk peringatan semua isteri yang bersuami, seluruh kebaikan suaminya, semuanya isteri dapat pahala, tetapi dosa-dosa suami dia tak tanggung

Di akhirat nanti, seorang isteri yang solehah, akan terperanjat dengan pahala 'extra' yang banyak dia terima di atas segala kebaikan suaminya yang tak disedari
Contohnya bila dia redha suaminya pergi berjemaah di masjid atau ke majlis ilmu, bersedekah, ganjaran Allah ke atasnya jua

Bila dia lihat suaminya tengah terhegeh-hegeh di Titian Sirat, dia tak nak masuk Syurga tanpa suaminya, jadi dia pun memberi pahalanya kepada suami untuk lepas masuk Syurga
Di dunia lagi, kalau suami dalam kesusahan isteri boleh bantu, tambah lagi di akhirat.
Kalau seorang isteri asyik merungut, mulut selalu muncung terhadap suaminya, dia tak akan dapat pahala 'extra' ini

Manakala suami pula mempunyai tugas-tugas berat, di dalam dan di luar rumah, segala dosa-dosa anak-anak dan isteri yang tidak dididik dia akan tanggung, ditambah lagi dosa-dosa lain
Dinasihatkan kepada semua wanita supaya faham akan syariat Allah, agar tidak derhaka kepadaNyaSesungguhnya wanita dijadikan dari rusuk kiri lelaki
Dia bukan dicipta dari kepala untuk memijak lelaki
Juga bukan dari tapak kaki untuk dipijak-pijak
Dia dicipta dari rusuk kiri lelaki, supaya dia hampir kepada kamu (lelaki)
Dari dekat dengan lengan lelaki untuk dilindungi
Dekat dengan hati lelaki, untuk disayangi.

Kredit daripada: Pak Utih, coretan dari Ratu Hati.
Tag : ,

7 nilai murni

Terapkanlah 7 nilai murni bukan sahaja dalam diri anda, malah dalam diri setiap ahli keluarga anda. Jadikanlah satu cara dalam mendidik ahli keluarga.. Selamat mencuba

Tag :

bubur untuk si kecil

on Selasa, 21 April 2009

Makanan yang sihat penting untuk pertumbuhan bayi anda. Mari belajar membuat bubur untuk si kecil..Senang jer..

BAHAN-BAHAN DIPERLUKAN:
  • segenggam beras
  • air mencukupi
  • oat
  • ayam/ikan/daging - boleh dipilih
  • lobak merah - separuh - juga boleh gunakan pelbagai jenis sayuran hijau (bayam/brokoli) - cincang dahulu sayuran ini
CARA MEMBUAT:
  • cuci beras sebersihnya
  • masukkan air dan biar mendidih - macam masak nasi, cuma airnya lebih
  • masukkan oat, ayam/ikan/daging
  • masukkan sayuran
  • tambah air jika perlu
  • setelah masak, masukkan ke dalam pengisar. kisar sebentar sahaja jika mahukan tekstur yang lebih kasar
  • boleh dimakan oleh si kecil anda..
Perlu diigatkan tidak perlu menambah sebarang bahan perasa untuk si kecil. Andalah yang mencorakkan pemakanan anak anda nanti..
Tag :

samun

Salam buat semua. Harap-harapnya sihat sentiasa. Kali ni nak cerita sikit pasal keadaan yang sering berlaku di Malaysia nih.. Malaysia sekarang dah jadik macam negara-negara maju yang penuh dengan kes jenayah. Tak la sama, tapi hampir. Baru-baru ni, pulang dari tempat kerja, saya dan suami rasa nak makan pau yang dijual di tepi jalan di sekitar taman perumahan di daerah Gombak ni. Gerai ni baru lagi. Bila berhenti kat tepi gerai tu, akak (orang melayu la) yang berniaga pau ni kata tinggal lagi 2 je. Okla tu kan, cukupla untuk saya dan suami. Suami saya ni peramah, tanyakan la akak ni..mana kete kancil akak yang de kat cini? - Kitorang nih suker memerhatikan gerai-gerai baru yang muncul kat area situ.. Pastu akak tu pun citer la..kancil die tu, suami die bawak, kejar 2 mamat yang terdesak sangat ni.. Mamat 2 ekor nih naik moto, baru jer pas samun duit jualan pau akak ni..
Operasinya..de kete benti nak beli pau, tapi orangnya xturun pun, just cakap dari dalam kete..Akak ni xsangka la..just bungkuskan dan bagi la kat orang dalam kete ni. Tanpa disangka2 2 mamat yang de atas moto tgh benti kt situ masa tu, dengan sekoyong-koyongnye telah pergi amek dan melarikan duit jualan akak ni.. Tak tahu la kan, kete tu terlibat ke tak.. Tak baik nak tuduh jer kan.. Mungkin kebetulan terjadi..
Kesian akak ni..dah le mase tu dah banyak dah die jual. Huhu..Sebagai seorang yang masih berfikiran waras, terasa sangat, pe dah jadik dengan dunia sekarang nih.. Jenayah berleluasa walaupun jalan tu sibuk. Entah la.. Kita hanya mampu berdoa kepada Yang Maha Esa agar dipelihara dan dijauhkan perkara-perkara sebegini. Amin. Terasa sedih pulak, orang lain bersusah payah mencari rezeki yang halal, orang lain pulak yang dapat kesenangan dengan cara yang tidak betul. Moga-moga insaflah, ingatlah kita di dunia ni hanya sementara. Moga Allah melindungi kita dan keluarga kita hendaknya. Amin.

** moral of the story - berhati-hatilah selalu..sentiasalah berteman jika tidak yakin berseorangan
Tag :

kebaikan nutrien

on Sabtu, 18 April 2009

You are what you eat.. Pernah dengar? Apa yang anda makan akan 'menghasilkan' diri anda apabila dewasa kelak. Jika anda mengamalkan pemakanan yang sihat sejak kecil, pasti kesannya dapat dilihat suatu hari nanti. Jadi, mari kita lihat apa kebaikan nutrien pada badan kita.

KARBOHIDRAT
  • membekalkan sumber tenaga yang diserap segera oleh sistem tubuh manusia terutamanya otak dan sistem saraf
  • ditukarkan daripada kanji & gula kepada glukosa dan akhirnya tenaga
  • menyumbang 50% tenaga diperlukan tubuh
  • karbohidrat ringkas tidak mengandungi vitamin dan mineral - gula pasir & sirap
  • karbohidrat kompleks mempunyai serat & penuh nutrien - nasi, mee, ubi, bijirin, kekacang
PROTEIN
  • mempunyai 5 fungsi utama - merangsang pertumbuhan & penggantian tisu otot; membentuk antibodi; mengimbangi kandungan air; memelihara keseimbangan tubuh; membentuk kompaun tubuh yang penting - hormon, enzim & hemoglobin
  • komponen penting otot, organ & kelenjar
  • sumber haiwan: lembu, kambing, ayam, ikan, telur - lengkap & mengandungi asid amino penting yang tidak dihasilkan tubuh
  • sumber sayuran: bijirin, kekacang dan roti - tidak lengkap (kecuali kacang soya)
  • susu ibu adalah protein terbaik untuk si kecil
VITAMIN
  • penting untuk metabolisme & pembinaan & pengawalan fungsi-fungsi sel
  • diperlukan hanya sedikit untuk keperluan harian
  • 2 jenis; larut lemak (A, D, E dan K) & tidak larut lemak (B dan C)
SERAT
  • serat larut (kacang, bijirin, oat barli & pisang) akan menarik air & ditukar kepada bahan yang berbentuk gel semasa penghadaman - proses penghadaman menjadi lambat
  • serat tidal larut (sayur-sayuran, bijirin & produk gandum) menyebabkan najis banyak dan mempercepatkan perjalanan makanan melalui badan seterusnya mengelakkan sembelit
AIR
  • Gabungan hidrogen & oksigen
  • tempat bergantung semua sel dan organ tubuh untuk menjalankan fungsi dengan baik.
  • penting untuk mengawal suhu badan & proses pernafasan

Tag :

membuka akaun semasa

on Jumaat, 17 April 2009

Salam. Kali ni saya cuba berkongsi dengan anda mengenai cara membuka akaun semasa ('current acount') di bank. Apa keperluannya membuka akaun semasa ini. Akaun ini pada pendapat saya diperlukan apabila anda ingin membuat bayaran pada jumlah yang besar. Bayangkanlah, dengan nilai ribuan ringgit, untuk diberikan pada individu tertentu atas alasan tertentu.. tentu sukar untuk membawa wang tunai yang berjumlah ribuan ringgit itu. Perkara ini pernah terjadi pada saya. Pada ketika itu, pelbagai perkara bermain di fikiran. Dalam dunia yang penuh mencabar ini, perlbagai perkara boleh berlaku. Saya bukanlah tergolong di antara mereka yang hidup mewah, jadi nilai wang yang ribuan itu, adalah satu perkara yang serius. Jadi pada pendapat saya, lebih baik saya membawa sehelai cek, berbanding membawa puluhan atau ratusan helai wang tunai untuk pelbagai urusan yang melibatkan nilai yang besar.
Semasa mengambil keputusan untuk membuat akaun semasa dan buku cek ini, saya telah pergi ke sebuah bank terkemuka, kerana semua urusan kewangan saya di lakukan di bank tersebut. Sangkaan saya dan suami, apabila kita sudah mempunyai akaun simpanan di bank tersebut, maka lebih mudah untuk urusan membuka akaun simpanan. Namun, telahan kami suami isteri ternyata salah. Kami diminta untuk mengisi borang permohonan lain, dan apa yang lebih penting, kami perlu mencari 'introducer'; yang mana introducer ini perlu mempunyai akaun semasa di bank tersebut, dan rekodnya adalah bersih. Berjauhan di negeri orang, tentulah agak sukar untuk kami mencari kenalan untuk dijadikan 'introducer' ini.
Hampir terputus niat untuk membuka akaun semasa. Tapi kami mencuba pula di sebuah bank yang berlainan. Sebuah bank yang sedang meningkat maju, terasa perbezaan ketika berurusan dengan kakitangan bank tersebut. Dengan layanan yang mesra, pertolongan yang diberi tanpa dipinta, terasa kami dilayan sebagai seorang pelanggan sebenar. Memang benar untuk membuka akaun semasa, perlu seorang 'introducer'. Namun yang bagusnya bank ini, pengurus bank itu sendiri boleh menjadi 'introducer'. Malah semasa kami dalam proses membuat akaun semasa itu, langsung perkara tersebut tidak ditanya.

Jika anda ingin mengetahui cara untuk membuka akaun semasa dan permohonan buku cek, sila klik
SYARAT MEMBUKA AKAUN SEMASA
  • 18 tahun ke atas
  • tidak bankrap
  • waras, mempunyai keupayaan mental dan fizikal untuk mengandalikan akaun
  • bagi pemilik perniagaan, perniagaan mereka perlu didaftarkan dengan pihak berkuasa yang berkenaan.
  • perlu hadir sendiri ke bank
  • perlu ada pencadang ('introducer')
  • kad pengenalan
  • deposit - bank yang saya berurusan ini, perlu meletakkan RM1000 ke dalam akaun sendiri.
  • bagi perniagaan: perlu pendaftaran perniagaan, resolusi lembaga pengarah, dan lain2..(sila rujuk bank anda berurusan)
PROSEDUR
  • hadir sendiri ke bank
  • isi borang pembukaan akaun semasa dan permohonan buku cek
  • berjumpa dengan pegawai bank atau pihak berkenaan.
  • kad pengenalan perlu disahkan
  • tunggu sehingga akaun semasa diwujudkan
  • masukkan wang deposit ke akaun
  • selesai urusan
  • tunggu sehingga pihak bank telefon anda untuk mengambil buku cek. Tapi perlu diingatkan, anda perlu menelefon bank selepas 3 hari bekerja sekiranya masih belum menerima panggilan. Tanyakan jika buku cek telah siap atau belum.
  • pergi ambil sendiri buku cek tersebut
NASIHAT PENGGUNAAN
  • tulis cek dengan terang dan jelas, gunakan pen dakwat kekal (pena mata bulat)
  • pastikan tiada pindaan, pembetulan/ pemadaman di atas cek - jika tidak cek akan dikembalikan
  • tulis jumlah dalam perkataan berdekatan dengan "Ringgit" tanpa ada ruang di antara perkataan dan pastikan jumlah yang dibayar diakhiri dengan perkataan "sahaja". Jumlah dalam angka ditulis berdekatan dengan "RM" dan ditulis terang.
  • Pastikan tiada cek yang dikeluarkan tanpa pengetahuan anda, dan pastikan cek yang rosak, dimusnahkan sepenuhnya.
  • Simpan cek dengan selamat dan berkunci; jangan tinggalkan cek yang telah ditandatangani atau belum tanpa pengawasan
  • semak sekerap mungkin bilangan cek yang belum digunakan dan buat pelarasan amaun cek yang telah dikeluarkan dengan penyata akaun.
  • lapor segera kepada bank jika terdapat helaian yang hilang atau sebarang percanggahan dalam penyata
  • pastikan dana dalam akaun mencukupi sebelum membuat bayaran
  • jangan menandatangani sebarang cek kosong atau mengeluarkan cek kosong untuk pembayaran
  • jangan lipat, pin atau mengokot cek yang telah ditulis.
Untuk sebarang pertanyaan atau maklumat lanjut mengenai perkara ini, sila rujuk bank tempat anda berurusan

sumber: info perbankan, akaun semasa , bank negara malaysia
layari: www.bankinginfo.com.my
Tag :

salam

salam semula buat semua..juga kepada yang log in as fiezaradzi tu..hihiihi...
Tag :

on Selasa, 14 April 2009

Salam kepada tukang cerita kt blog nie..

saye dah repair dah blog awak nie..hehe

Tag :

tip belaian untuk anak

on Isnin, 13 April 2009

CIUMAN
Setiap malam, sebelum tidur, jangan lupa memberi ciuman selamat malam buat anak-anak anda. Jangan biarkan mereka tidur tanpa ciuman tersebut.

DENGAR
Kadang-kala anak anda akan mengalami mimpi ngeri yang menakutkan. Dengarlah mimpi mereka sekiranya mereka memberitahu anda. Kadang-kala mimpi mereka adalah begitu menakjubkan dalam dunia mereka. Selain itu, sentiasa dengar akan curahan hati, masalah mereka atau apabila mereka sibuk bercerita kepada anda.

MASA
Anda mungkin terlalu sibuk. Walau bagaimana pun, cari dan luangkanlah masa bersama anak anda sama ada di rumah atau di luar rumah. Jika ada masa terluang, bawalah anak-anak keluar bersiar-siar atau membeli-belah. Peganglah tangan anak anda sambil berjalan dengan mereka. Mereka tentu menghargai dan merasa akan kepentingan hidup mereka dalam kehidupan anda. Ini bukan sahaja dapat mengeratkan hubungan, malah boleh dijadikan satu aktiviti yang sihat.

PANDANGAN
Apabila memandang anak anda, pandanglah dengan penuh kasih sayang. Percayalah, dia akan lebih yakin terhadap diri sendiri apabila berhadapan dengan persekitarannya.

PELUKAN
Berilah pelukan kepada anak anda setiap hari. Ada kajian menunjukkan anak yang dipeluk setiap hari akan mempunyai kekuatan IQ yang lebih kuat daripada anak yang jarang dipeluk ibu bapa.

PERMAINAN
Pernah dengar kata-kata "Hormatilah orang lain jika anda mahu dihormati"?. Begitu juga dengan anak-anak anda. Permainan kesayangan mereka selalunya menjadi perkara yang terlalu penting buat mereka. Hargailah permainan kesayangan mereka ini. Pada masa yang sama mereka juga akan belajar menghargai barang-barang kesayangan anda.

SALAM
Satu perkara penting bagi kita yang beragama Islam. Jangan lupa mengajar dan membudayakan anak-anak kita dengan bersalaman. Bukan hanya dengan ibu bapa, malah dengan orang yang lebih tua, rakan-rakan dan dengan mereka yang mahram. Jadikan ia satu amalan apabila bangun di waktu pagi, tidur pada waktu malam atau apabila anak anda atau anda sendiri mahu keluar dari rumah dan juga apabila pulang ke rumah.
Tag :

rotavirus

Anda tahu apa itu rotavirus? Kalau ke klinik-klinik swasta, kemungkinan poster mengenai rotavirus boleh didapati.. Rotavirus selalunya boleh mengancam nyawa, terutamanya nyawa si kecil anda.

ROTAVIRUS
Rotavirus adalah sejenis virus yang menyababkan cirit-birit teruk dan muntah atau gastroentiritis akut di kalangan kanak-kanak. Ia mula ditemui kira-kira 26 tahun dahulu di Melbourne, Australia. Ia adalah virus yang sangat mudah dijangkiti. Virus ini boleh kekal selama beberapa jam di atas kulit, bertahan beberapa hari di permukaan keras, dan mampu bertahan selama seminggu dalam najis individu yang dijangkiti. Dianggarkan 40 peratus kanak-kanak di seluruh dunia mengalami cirit-birit dan merupakan pembunuh kedua tertinggi di kalangan kanak-kanak berusia lima tahun selepas pneumonia. Cirit-birit biasanya berlaku selama tiga hingga sembilan hari dan boleh berlanjutan sehingga tiga minggu.


CARA PENYEBARAN

* melalui najis yang mengandungi rotavirus ke mulut,
* air tercemar
* alatan permainan yang disentuh pesakit
* kebersihan yang tidak terjaga

SIMPTOM

* demam
* disusuli muntah
* cirit-birit sehingga berlaku dehidrasi (kekurangan air dalam badan)
* sehingga menyebabkan kekurangan nutrisi,
* kejutan, degupan jantung yang tidak normal
* tekanan darah rendah, penurunan kadar darah - boleh menyebabkan kegagalan buah pinggang
* kematian

RAWATAN

* TIADA RAWATAN KHUSUS
* menjaga kebersihan
* pengambilan vaksin seawal bayi berusia enam minggu hingga bulan ketujuh

Ambillah langkah pencengahan sebelum si kecil kesayangan anda atau sesiapa sahaja dijangkiti virus ini. Mencegah lebih baik dari merawat.

Sumber dari : Berita Minggu, Ahad, Februari 2009
Tag :

cervical cancer

Cancer can develop when cell in an area of the body grow abnormally. Cervical cancer is abnormal cell growth in the cervix. The cervix is the part of the uterus that connects the upper part of the uterus/the womb and the vagina.
Cervical cancer is a serious condition that can be life threatening. It begins when a woman becomes infected with certain types of Human Papillomavirus; also known as HPV. If the immune system does not clear the infection, normal cells can begin to grow abnormally and turn into precancerous lesions.
If not discovered early and treated, this abnormal cell growth can become cancer. Most often this can take a number of years, although in rare cases it can happen within a year.



APAKAH ITU HPV (Human Papillomavirus)?

1. Virus yang biasa menjangkiti wanita dan lelaki.
2. Terdapat lebih dari 100 jenis virus. Kebanyakan HPV (bukan MPV ye) tidak menunjukkan sebarang simptom, tidak berbahaya dan boleh dihilangkan.
3. Lebih kurang 30 jenis HPV dikenali sebagai HPV genital (alat kelamin) - kerana menjangkiti kawasan genital. Sesetengahnya boleh menyebabkan kanser serviks atau ketidak normalan sel pada serviks yang boleh bertukar kepada kanser.
4. Sesetengahnya pula boleh menyebabkan bijian pada genital (warts) dan juga tumor (benign) pada serviks. Kedua-dua ini adalah tidak berbahaya (noncancerous) - tidak bersifat kanser.
5. Individu yang mempunyai HPV tidak menunjukkan sebarang tanda atau simptom, maka pemindahan virus boleh berlaku tanpa disedari.


BAGAIMANA SAYA BOLEH MENGETAHUI SEKIRANYA SAYA DIJANGKITI HPV?
Kebanyakan infeksi HPV ini boleh dikenalpasti apabila ujian Pap yang dilakukan tidak normal keputusannya. Ujian Pap adalah sebahagian ujian gynecologi yang membantu dalam mengesan sel tidak normal dalam serviks sebelum berubah menjadi pre-kanser atau kanser serviks.
Kebanyakan pre-kanser serviks (boleh berubah menjadi kanser) mempunyai kaitan dengan HPV dan boleh dirawat sekiranya dikesan pada peringkat awal. Sebab itulah ujian awal amat diperlukan.

BAGAIMANA HPV DIRAWAT?
Sehingga kini tiada bukti rawatan untuk HPV. Majoriti individu yang dijangkiti HPV, pertahanan badan mampu membersihkan virus tersebut.
Bagaimana pun, jika badan tidak mampu melawan virus ini, maka kesan yang lebih teruk akan terjadi.

Mari kita bincangkan mengenai siapa yang berisiko untuk mendapatkan kanser serviks dan pre-kanser ini..

1. wanita yang pernah dijangkiti oleh sesetengah jenis HPV (dah tahu kan apa untuk dijangkiti semula. HPV ni?).. dan badan tidak mampu untuk membersihkan virus tersebut berisiko
2. Berusia antara 35-55 tahun. Lebih separuh wanita yang didiagnosis menghidapi penyakit ini. Kebanyakan mereka terdedah kepada penyebab kanser HPV semasa masih remaja dan pada usia 20-an.
3. Lebih ramai wanita yang dijangkiti tidak pernah membuat ujian Pap.

Sumber : Tell someone about cervical cancer, National Cancer Society Malaysia
Tag :

panduan pemakanan si manja

Salam.. Kali ini apa kata kita bincang mengenai tabiat pemakanan.. Seperti yang sedang dianjurkan ia merupakan Bulan Pemakanan Sihat Malaysia '09, dengan slogan Kanak-kanak Sihat, Negara Lebih Sihat. Badan si kecil manja anda memerlukan pelbagai nutrien untuk pertumbuhan dan pembesaran. Waktu ini adalah kritikal kerana pertumbuhan kanak-kanak berlaku dengan pantas dalam masa ini. Seperti juga anda, si kecil memerlukan pelbagai nutrien dalam jumlah yang berbeza dan betul bagi memastikan pertumbuhannya sesuai dengan peningkatan usia dan aktivitinya. Dalam memberi makanan kepada si kecil, konsep piramid makanan perlu diberi tekanan dan dijadikan panduan.

Tahap 1: Makan Paling Banyak
Tahap 2: Makan Banyak
Tahap 3: Makan Sederhana
Tahap 4: Makan Paling Sedikit

Tahap 1: Makan Paling Banyak

* Ambil 6-10 hidangan
* Terdiri daripada karbohidrat kompleks
* Sumber tenaga yang diperlukan badan si manja
* Karbohidrat kompleks dipecahkan menjadi glukosa, yang merupakan gula ringkas yang akan diserap oleh badan
* Menggerakkan fungsi badan
* Memberi si manja tenaga yang diperlukan
* Juga mengadungi serat; karbohidrat tidak hadam - membolehkan sistem penghadaman berfungi lebih sihat.
* Contoh hidangan: nasi, mee, roti, bijirin & produk bijirin, dan ubi-ubian

Tahap 2: Makan Banyak

* Ambil lebih daripada 2 hidangan sehari
* Membekalkan vitamin, mineral dan serat
* Mengandungi bahan sihat, fitokimia
* Kebanyakan fitokimia - antioksidan yang dapat membantu menentang penyakit
* Contoh: buah-buahan tempatan, epal, sayuran hijau, lobak

Tahap 3: Makan Sederhana

* 2-3 hidangan
* Kaya dengan protein
* Protein - blok binaan asas untuk tisu badan.
* Membaiki, mengganti dan membuat tisu; memastikan pertumbuhan optimum
* Juga kaya dengan kalsium,vitamin dan mineral
* Contoh: ikan, ayam, daging, telur, susu dan hasil tenusu, kekacang

Tahap 4: Makan Paling Sedikit

* Kuantiti yang kecil
* Si kecil hanya memerlukan sedikit lemak
* Dapat membekalkan tenaga, vitamin larut lemak dan asid lemak perlu.
* Pengambilan berlebihan, meningkatkan berat badan
* Gula- beri secara berhemat; garam - kuantiti yang sangat kecil.
* Contoh: garam, gula, lemak, minyak, marjerin

Info tambahan:

Tambah Lebih Khasiat Kebaikan
Piramid makanan sekadar memberi idea mengenai jenis makanan dan jumlah yang wajar diberikan. Ia dapat membantu manambah khasiat kebaikan dalam diet si kecil manja anda.

Pelbagaikan Gaya Masakan
Terdapat cara yang lebih sihat daripada yang lain. Jadi, utamakan cara masakan yang lebih sihat, seperti membakar, mengukus dan memanggang

Utamakan Makanan, Sayur dan Buah yang Segar
Lebih segar, lebih sihat. Gunakan makanan, sayur dan buah yang segar berbanding yang telah diproses, atau makanan dalam tin

Perhatikan Label
Semak label terlebih dahulu bagi memastikan makanan tersebut sesuai untuk anda dan si manja anda. Perlu diketahui bahawa pengawet, pewarna tiruan dan pemanis tidak menambah nilai dalam pemakanan anda

Masaklah di Rumah
Makanan yang terbaik sebenarnya adalah di rumah. Ini kerana apabilia anda memasaknya sendiri, tahap kebersihan tentulah anda yang lebih arif. Makanan yang dimasak di rumah adalah lebih berkhasiat dan lebih sihat. Selain mengetahui tahap kebersihan, anda juga boleh menambah sayur atau buah dan boleh mengurangkan kandungan gula, garam, lemak serta minyak dalam makanan yang dimasak.


Walau bagaimanapun, perlu diingat, pemakanan yang baik bukan sekadar mengikut panduan piramid makanan, ia juga bergantung kepada amalan dan tabiat pemakanan yang betul. Makanlah mengikut masa yang telah ditetapkan. Jangan terlebih atau terkurang makan. Perlulah memastikan pilihan yang terbaik untuk si kecil dan juga keluarga anda..
Selamat mencuba.


p/s: Perlu diingatkan penulis bukanlah pakar dalam bidang pemakanan, jadi rujuk pakar untuk langkah yang lebih berkesan

Info dari : Mingguan Malaysia, Mac 2009
Kredit gambar piramid makanan dari:
http://smkaj.net/saadiah/wp-content/uploads/2008/05/makan_secara_sihat1.jpg
Tag :

my lovely daughter

on Selasa, 7 April 2009

It's been 9 months already since she came to our life. It do change our life specially couldn't sleep very well at night. However, I thank to Allah because to me it's much easier compared to other children (I guess so..). If nothing wrong, she could sleep well at night, only wake up around 5-6 am. She doesn't cried loudly at night. Thank to Allah.. Hehhehe.. Annur quite 'lasak', love to play she she awake. But there have to be somebody around her, if not..satu rumah bising...huhuu.. Check the video of my daughter.. (Sebenarnya nak test upload video kat sini..). Annur memang suker main.. lau tak tido, tu la kejer die..
video
Tag :

6 april 2009

Finally, the date came.. 6 APRIL 2009.. Hari Isnin..Hari ni keja..kena gi UPM, de chicken trial. Ikutkan, lau pegi chicken trial, tak payah balik office, excp, lau de keje.. So, disebabkan xde keja pas2..kitorang pun wt aktiviti utk 6 april nih.. It's my birthday.. So, pas bersihkan diri sket, my hubby drove the car to the one shopping complex near serdang.. I thought that he wanted to treat me with KFC,McD or whatsoever.. Then, i saw Old Town Cafe.. Before this he wished to go to this old town one more time..(there's once at MRR2 gombak, once went there & drink the lovely coffee..)yum..yum.. So, that was my thought.. But then, we went to the cinema ticket counter. It's been more than 1 year we haven't go to the cinema.. So, he bought the Fast & Furious 4 ticket. Then, while waiting the showing time, he treat me with the Pizza Hut.. Sedapnye..tapi my daughter xde..ok gak, lau tak, mau nangis dalam panggung nanti..HAHhHAA..So, after eat at the restaurant, we went to the panggung 3 to watch the movie..

FOOD: so yummy when people treat you free..HHHEehee..
MOVIE : the story quite simple, but the skills of driving fast car is very exciting..(wish to see more..)

At night, I also received a gift from my husband. Simple but very appreciate and very lovely.. Thank you My Beloved Hubby..Love you..
Tag :
 
© LIFE IS BEAUTIFUL | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO