cervical cancer

on Isnin, 13 April 2009

Cancer can develop when cell in an area of the body grow abnormally. Cervical cancer is abnormal cell growth in the cervix. The cervix is the part of the uterus that connects the upper part of the uterus/the womb and the vagina.
Cervical cancer is a serious condition that can be life threatening. It begins when a woman becomes infected with certain types of Human Papillomavirus; also known as HPV. If the immune system does not clear the infection, normal cells can begin to grow abnormally and turn into precancerous lesions.
If not discovered early and treated, this abnormal cell growth can become cancer. Most often this can take a number of years, although in rare cases it can happen within a year.



APAKAH ITU HPV (Human Papillomavirus)?

1. Virus yang biasa menjangkiti wanita dan lelaki.
2. Terdapat lebih dari 100 jenis virus. Kebanyakan HPV (bukan MPV ye) tidak menunjukkan sebarang simptom, tidak berbahaya dan boleh dihilangkan.
3. Lebih kurang 30 jenis HPV dikenali sebagai HPV genital (alat kelamin) - kerana menjangkiti kawasan genital. Sesetengahnya boleh menyebabkan kanser serviks atau ketidak normalan sel pada serviks yang boleh bertukar kepada kanser.
4. Sesetengahnya pula boleh menyebabkan bijian pada genital (warts) dan juga tumor (benign) pada serviks. Kedua-dua ini adalah tidak berbahaya (noncancerous) - tidak bersifat kanser.
5. Individu yang mempunyai HPV tidak menunjukkan sebarang tanda atau simptom, maka pemindahan virus boleh berlaku tanpa disedari.


BAGAIMANA SAYA BOLEH MENGETAHUI SEKIRANYA SAYA DIJANGKITI HPV?
Kebanyakan infeksi HPV ini boleh dikenalpasti apabila ujian Pap yang dilakukan tidak normal keputusannya. Ujian Pap adalah sebahagian ujian gynecologi yang membantu dalam mengesan sel tidak normal dalam serviks sebelum berubah menjadi pre-kanser atau kanser serviks.
Kebanyakan pre-kanser serviks (boleh berubah menjadi kanser) mempunyai kaitan dengan HPV dan boleh dirawat sekiranya dikesan pada peringkat awal. Sebab itulah ujian awal amat diperlukan.

BAGAIMANA HPV DIRAWAT?
Sehingga kini tiada bukti rawatan untuk HPV. Majoriti individu yang dijangkiti HPV, pertahanan badan mampu membersihkan virus tersebut.
Bagaimana pun, jika badan tidak mampu melawan virus ini, maka kesan yang lebih teruk akan terjadi.

Mari kita bincangkan mengenai siapa yang berisiko untuk mendapatkan kanser serviks dan pre-kanser ini..

1. wanita yang pernah dijangkiti oleh sesetengah jenis HPV (dah tahu kan apa untuk dijangkiti semula. HPV ni?).. dan badan tidak mampu untuk membersihkan virus tersebut berisiko
2. Berusia antara 35-55 tahun. Lebih separuh wanita yang didiagnosis menghidapi penyakit ini. Kebanyakan mereka terdedah kepada penyebab kanser HPV semasa masih remaja dan pada usia 20-an.
3. Lebih ramai wanita yang dijangkiti tidak pernah membuat ujian Pap.

Sumber : Tell someone about cervical cancer, National Cancer Society Malaysia
Ranking: 5

{ 0 Komen... read them below or add one }

Catat Ulasan

Tinggalkan jejak. Nanti kita jenguk awak..

 
© LIFE IS BEAUTIFUL | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO