sebiji epal...

on Selasa, 21 Julai 2009

epal
Salam.lama sudah tidak saya coretkan di sini.. Hari ni cerita sikit mengenai buah. Buah epal. Dulu masa penulis dalam fasa mengandung, buah ni boleh dikatakan menjadi santapan setiap hari.. Memang sedap rasa masa tu. Alhamdulillah, anak kuar comey je kulitnya.. hahaa.. anak pun suka makan buah sekarang..
Epal dikatakan cukup berkhasiat dan lazat. Itu sudah semestinya (bagi saya la..). Ia dikatakan tidak mempunyai lemak, mengandungi kandungan nutrien dan serat, termasuklah anti-oksidan yang mampu meningkatkan prestasi badan. Ia juga dikatakan dapat mengurangkan risiko sakit jantung dan kanser, lantas mampu mengurangkan kolesterol darah.

ANTI-OKSIDAN
Zat fitokimia di dalam epal akan berfungsi sebagai anti-oksidan yang melawan kolesterol, yang berpotensi dalam penyumbatan pembuluh darah. Pada masa yang sama, anti-oksidan akan berfungsi meningkatkan kadar kolesterol yang boleh memberi manfaat kepada tubuh badan. Pada tahun 1996, kajian menunjukkan zat fitokimia pada kulit epal dapat mengelakkan pertumbuhan sel kanser usus sebanyak 43%.

MAMPU DIBELI
Ada apa dengan epal ni? Umum mengetahui, epal antara buah luar negara yang masih mampu dibeli oleh masyarakat kita. Malah kanak-kanak juga mengenali apa itu epal. Kalau masa kecik dulu, selalu belajar, A for apple..

MELAWAN KERAPUHAN TULANG & PENYAKIT JANTUNG
Bagi epal hijau, ia dikatakan mampu mempertahankan kadar estrogen pada saat menopouse. Pada saat ini, rembesan hormon estrogen yang berkurangan mampu mengundang penyakit seperti kerapuhan tulang dan penyakit jantung boleh dicegah dengan zat yang terdapat di dalam sebiji buah epal hijau.

MENGHINDARKAN MASALAH PENCERNAAN
Serat di dalam epal mampu mengurangkan masalah pencernaan dan ia dikatakan mampu mengurangkan berat badan. Masalah sembelit dan cirit-birit juga dikatakan mampu diatasi dengan diet epal dalam kehidupan seharian anda.

MENGURANGKAN KEROSAKAN GIGI
Sebiji epal menyumbangkan satu pertiga keperluan vitamin C untuk sehari. Mengunyah epal dikatakan cara terbaik untuk membersihkan dan menyihatkan gigi. Sungguhpun gula buah asli hadir dalam epal, namun pengeluaran amilase (air liur) mampun menolong mengelakkan kerosakan gigi.

MENURUNKAN KADAR KOLESTEROL
Epal juga mengandungi pektin, yang merupakan serat larut, terbukti mampu menurunkan kadar kolesterol di dalam darah. Dalam satu kajian, di dalam epal terdapt D-glucaric yang mampu mengurangkan kolesterol sehingga 35%.

MENYEIMBANGKAN ZAT
Kanak-kanak yang memakan makanan ringan dan kemudiannya memakan epal dikatakan mampu menyeimbangkan kandungan zat dalam tubuh badannya dan mampu mencegah pembentukan lemak dalam badan.

* Anti-oksidan: bahan yang diperlukan tubuh untuk meneutralkan radikal bebas dan mencegah kerosakan yang dilakukan oleh radikal bebas ini terhadap sel normal, protein dan lemak. Beberapa jenis anti-oksidan, seperti vitamin, mineral dan fitokimia.

mote:
  1. Buah-buahan adalah antara diet utama, ambil 3 kali sehari.
  2. Buah-buahan tempatan juga banyak khasiatnya, terpulang pada anda dalam memilih jenis diet anda.
  3. untuk memastikan diet anda sihat, jangan lupa mengambil hidangan yang sebaiknya.
Baiklah, sekian dulu untuk kali ini, sehingga berjumpa lagi.. InsyaAllah..
Ranking: 5

{ 6 Komen... read them below or add one }

  1. tima kasih..lepas ni makan le epal ye..buah2an lain pun ok..

    BalasPadam
  2. mmg pun si fiezaradzi ni suke bangat makan epal mase pregnant..sebiji sehari..tiap2 minggu mesti beli punyerlah.. ;p

    BalasPadam
  3. Fieza..gud info..org kata epal ijo lagi bagus ek..? tapi saya suka epal merah...tak msm..hehe

    BalasPadam
  4. like apple and penah dapt info psl ni..
    tp kureng ske yg ijau..hehehe~

    BalasPadam
  5. xpe..tak suke hijau..makan yang merah.. lau tak suker epal, makan buah2an lain..

    BalasPadam

Tinggalkan jejak. Nanti kita jenguk awak..

 
© LIFE IS BEAUTIFUL | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO