kewajipan berbakti kepada ibu bapa..

on Jumaat, 9 Oktober 2009

Salam.. apa khbar semua? lama sudah tidak mencoretkan sebarang berita mahu pun info di sini.. Sifat malas dan sibuk masih menyelubungi diri... Terasa dah lama tak menulis sesuatu yang memberi ilmu..

Sebagai seorang anak, baik lelaki mahupun perempuan, adalah menjadi suatu kewajipan bagi kita berbakti, menghormati , taat kepada ibu bapa. Jika dulu, ketika masih bergelar solo, saya tahu perasaan seorang emak, tapi setelah menjadi ibu, baru saya benar-benar sedar akan perasaan dan sudut hati seorang yang bergelar ibu..

Ibu bapa kita lah yang melahirkan kita semua. Tanpa mereka, kita tidak akan wujud di dunia ini. Kewajipan kepada kedua ibu bapa ini telah ditulis dalam Al-Quran, seperti firman Allah SWT:
"Beribadahlah kepada Allah dan janganlah kamu mempersekutukan-Nya dengan sesuatu pun, dan berbuat baiklah kepada ibu bapa..."
Surah An-Nisa, ayat 36
Juga dalam Surah Al-Isra', ayat 23 yang bermaksud. Firman Allah SWT:
"Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapamu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan 'ah' dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia"
Sedangkan mengucapkan 'ah' tidak dibenarkan, apatah lagi mengucapkan perkataan yang lebih teruk atau meninggikan suara. Alangkah bertuahnya mereka yang masih tinggal di bawah satu bumbung dengan kedua ibu bapa mereka, kerana dengan melihat wajah kedua ibu bapa, beroleh pahala dari Allah. Sabda Rasulullah s.a.w:
"Tidak ada seorang pun yang memandang wajah kedua ibu bapanya dengan pandangan penuh kasih sayang kecuali Allah menuliskan (pahala) untuknya oleh sebab pandangannya itu seperti (pahala) haji yang maqbul (diterima) lagi mabrur (berpahala)."
Hadis riwayat Ar-Rafi'i dengan sanad yang dha'if.

Nota:
  1. Wajib berbakti kepada kedua ibu bapa
  2. Wajib berbakti kepada kedua ibu bapa sekali pun kedua ibu bapa bukanlah beragama Islam.
  3. Berbakti kepada kedua ibu bapa adalah yang utama dalam perbuatanyang paling disukai Allah
  4. Berbakti kepada kedua ibu bapa dapat menghapuskan dosa besar
  5. Berbakti kepada kedua ibu bapa akan dipanjangkan umur dan dimuarahkan rezeki
  6. Sambutlah kedatangan ibu bapa ke rumah dengan baik.
  7. Pahala berbakti kepada kedua ibu bapa adalah terus menerus walaupun apabila mereka sudah tiada (seperti mendoakan mereka..)
  8. Menziarahi kubur ibu bapa juga dikira berbakti
  9. Menjalinkan silaturrahim atau hubungan yang baik dengan sahabat kedua ibu bapa setelah mereka tiada juga disebut berbakti
  10. Dikira satu ibadah jika melihat wajah ibu bapa dengan penuh kasih sayang dan kesyukuran
  11. Bersikaplah lemah lambut terhadap kedua ibu bapa
setakat ini dulu ye.. Sehingga kita berjumpa lagi .. InsyaAllah..

mote:
Berbuat baiklah dan berbaktilah kepada kedua ibu bapa selagi anda terdaya melakukannya, dan selagi ia belum terlewat...


Ranking: 5

{ 2 Komen... read them below or add one }

  1. btul tu..mmg beruntungla sape yg boleh ttap wajah ibu ayah setiap hari..pahala pun dapt..hatipun tenang..ya Allah..engkau satukanlah kami dengan ibubapa kami disana..ameen..

    BalasPadam
  2. amin...seronok annur leh tgk muka mama die tiap2 hari...

    BalasPadam

Tinggalkan jejak. Nanti kita jenguk awak..

 
© LIFE IS BEAUTIFUL | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO