Cara jahit baju kurung | Panduan Menjahit Baju Melayu | Jahit Baju Kurung Budak

on Rabu, 2 April 2014

Cara jahit baju kurung | Panduan Menjahit Baju Melayu | Jahit Baju Kurung Budak. Nak belajar cara menjahit dengan mudah tanpa perlu ke kelas? Nak belajar jahit baju kurung Pahang, Riau, tradisional dan moden serta baju Melayu? Jom!

panduan jahit baju kurung | cara jahit baju kurung
Jom belajar cara jahit baju kurung dengan panduan jahit baju kurung.

Cara jahit baju kurung

Asas paling penting dalam belajar menjahit baju kurung ialah cara ambil ukuran samada terus dari badan atau ukuran baju kurung melalui baju contoh. Di bawah, adalah contoh bagaimana ukuran baju kurung di ambil;
  • A-B = Lebar bahu, ukur lurus di bawah lubang leher
  • C-D = Labuh lengan
  • D-J = Labuh baju  
  • D-E = Lebar lengan 
  • G-F = Lebar kekek 
  • F-E = Lebar pesak atas 
  • H-J = Lebar pesak bawah Cara Jahit Baju Kurung Moden
Ini bentuk asas baju kurung. Bergantung kepada jenis baju kurung yang nak dijahit juga. Ada yang jenis baju kurung Pahang, Riau, atau baju kurung moden. Jadi, asas ukuran baju kurung adalah seperti gambarajah di atas.

Cara potong kain juga ada teknik yang mudah dan tepat. Penting supaya tak bazir masa dan pastinya tak membazir kain. Banyak lagi teknik, tips, dan cara untuk jahit poket, cara nak pasang zip, cara nak cantum bahagian kain yang sudah dipotong dan sebagainya.

Kenapa nak belajar menjahit ek?

Ramai yang nak belajar jahit baju kurung kerana nak tambah pendapatan disamping memang minat nak belajar menjahit. Bila dah pandai menjahit, paling tidak tidak siapkan baju kurung untuk anak perempuan dan diri sendiri juga. Betul tak?

Lagi best, bila dapat jahit baju Melayu untuk orang yang tersayang. Memang terbaiklah! Serius, kalau suami atau anak lelaki dapat pakai baju Melayu yang kita siapkan , mesti rasa puas hati sangat-sangatkan?

Tak reti nak menjahit tapi nak belajar menjahit baju kurung atau baju Melayu tak?

Kalau niat yang murni dan baik, insyaAllah ada jalannya. Paling penting, usaha dan usaha dan jangan mudah putus asa. Percayalah, kalau dapat siapkan sepasang baju kurung atau baju Melayu hasil jahitan sendiri, kepuasannya boleh buat korang tak tidur malam nanti!

Kalau dah minat, kawan saya (Pn. Salmawati) ni sudi berkongsi panduan jahit baju kurung. Bukan dia main cilok mana-mana buku kat kedai buku. Bukan-bukan! Ebuku ni dia tulis sendiri, sebab dia memang tukang jahit yang terer. Ada masalah, boleh terus rujuk dia untuk tanya apa-apa masalah. Ramai yang dah dapatkan panduan ni, dan puas hati. Boleh tengok screenshot ni untuk lebih yakin. Pn. Salmawati siap ada facebook group lagi sebagai support group. Best tak?

cara jahit baju kurung dengan mudah | panduan jahit baju kurung pahang
Bukti salah sorang yang dah mendapatkan panduan jahit baju kurung. Puas hati katanya.
Kalau minat, anda boleh terus klik link di bawah ni. Boleh baca dulu sampai habis. Puas hati, boleh terus dapatkan segera. Sebulan dua lagi dah nak puasa, banyak kedai jahit baju dah tak nak terima tempahan....huhuhu...

KLIK BANNER DI BAWAH untuk baca terlebih dulu panduan ni;

buku panduan cara jahit baju kurung pahang riau

KLIK SINI untuk BACA --> JOM BACA PANDUAN JAHIT BAJU KURUNG & BAJU MELAYU

Saya doakan moga anda bakal mendapat ilmu yang bermanfaat dan berjaya menyiapkan baju kurung pertama dan baju Melayu pertama hasil jahitan tangan anda sendiri. Selamat maju jaya!

Ranking: 5

{ 0 Komen... read them below or add one }

Catat Ulasan

Tinggalkan jejak. Nanti kita jenguk awak..

 
© LIFE IS BEAUTIFUL | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO